11.8 일 푸른반 수업 내용 / Puleun Ban Lesson > 푸른반

본문 바로가기

푸른반

11.8 일 푸른반 수업 내용 / Puleun Ban Lesson

페이지 정보

작성자 시애틀캠퍼스 작성일25-11-09 22:51 조회92회 댓글0건

본문


수업은 출석 확인과 함께 **자기소개(“제 이름은 ○○○입니다”)**로 시작했습니다. 이후 학생들은 학교 이름, 반 이름, 자기 이름을 한글로 써보는 연습을 하며 글자 쓰기에 익숙해지는 시간을 가졌습니다.

그다음에는 **자음(ㄱ~ㅎ)**과 **모음(ㅏ~ㅣ)**을 복습하고, 간단한 자음+모음 조합으로 글자를 만들어보는 활동을 했습니다. 예를 들어 ‘그(ㄱ+ㅡ)’와 ‘기(ㄱ+ㅣ)’가 어떻게 만들어지고, 각각의 소리가 어떻게 달라지는지 비교해 보았습니다. 또한 ‘스’와 ‘시’를 만들어 보며 두 글자가 실제 단어로 연결될 때 어떤 의미로 확장되는지도 함께 살펴보았습니다.

교재 **6과(p.78–79, 모음 ㅡ & ㅣ)**를 학습한 뒤에는 놀이터와 점심시간을 가졌습니다.

점심시간에는 ‘한글용사 ㅏㅣㅑ’ 영상을 함께 시청하며 자연스럽게 한글 소리를 복습했습니다.

점심 후에는 자음 빙고 게임을 진행했습니다. 겹자음은 제외하고 단자음만 사용하여 학생들이 자음 소리를 복습하며 재미있게 참여했습니다.

마지막으로 시간이 조금 남아 **동화책 「누가 내 머리에 똥 쌌어?」**를 함께 읽고 이야기 나누는 시간을 가졌습니다. 이 시간을 통해 ‘ㅏ’와 ‘ㅓ’ 발음의 차이를 설명하며, 예시로 책 속의 단어 **‘똥’과 ‘땅’**이 발음은 비슷하지만 전혀 다른 의미를 가진 단어라는 점을 알려주셨습니다. 이를 통해 아이들이 정확한 발음의 중요성을 이해할 수 있도록 지도해 주셨습니다.

 

 

이번주 숙제 : 그동안 배운 단어들 복습하기, 읽고 써오기

1과 :  아기, 야구, 아빠, 고양이, 강아지, 고양이, 아야

2과 : 자전거, 풍선, 연, 어린이, 여우, 거북이

3과: 안경, 양, 거북이, 남자, 여자, 자전거, 야자수

4과: 사세요, 오이, 마셔요, 포도

5과 : 소풍, 주스, 수박, 나무, 선물, 우유 

6과 : 신호등, 마트, 구급차, 택시, 버스, 오토바이 

 

 

 




The class began with attendance and self-introductions (“제 이름은 ○○○입니다” – “My name is ___”).
After that, the students practiced writing the school name, class name, and their own names in Korean, becoming more comfortable with writing Hangul.

Next, they reviewed the consonants (ㄱ–ㅎ) and vowels (ㅏ–ㅣ) and practiced combining them to form simple syllables.
For example, they looked at how “그” (ㄱ+ㅡ) and “기” (ㄱ+ㅣ) are formed and how their sounds differ.
They also created “스” and “시,” discussing how these syllables can connect to form meaningful words.

The class then studied Lesson 6 (pp. 78–79: vowels ㅡ & ㅣ) from the textbook, followed by playground and lunch time.
During lunch, the students watched a short “Hangul Hero – ㅏ ㅣ ㅑ” video to naturally review Korean sounds.

After lunch, they played a Consonant Bingo game, using only basic consonants (no double consonants).
The students had fun while reviewing the consonant sounds through the activity.

Finally, with about ten minutes left, they read and discussed the Korean storybook “Who Made This Poop on My Head?”
Through this story, Mrs. Yoo explained the importance of accurate pronunciation in Korean—for example, how the words “똥” (ddong) and “땅” (ttang) sound somewhat similar but have completely different meanings.
This helped the students understand why clear pronunciation matters when speaking Korean.


This Week’s Homework:
Please review all the words we have learned so far — read and write each word for practice.

 

Lesson 1: baby, baseball, dad, cat, puppy, cat
Lesson 2: bicycle, balloon, kite, child, fox, turtle
Lesson 3: glasses, sheep, turtle, man, woman, bicycle, palm tree
Lesson 4: please buy, cucumber, drink, grape
Lesson 5: picnic, juice, watermelon, tree, gift, milk
Lesson 6: traffic light, mart, ambulance, taxi, bus, motorcycle




댓글목록

등록된 댓글이 없습니다.

푸른반 목록

Total 13건 1 페이지
게시물 검색

모바일 버전으로 보기